Sköna maj

Det har varit en hektisk, men rolig maj. I skolan har min grupp nu börjat på smådjurskliniken. Vi har hittills haft jour- och seminarieveckor och nästa vecka (terminens sista!) ska vi gå på akuten. Smådjurssjukvård skiljer sig något från hästsjukvården då det går att göra mer i fråga om operativa ingrepp. Detta är ju väldigt roligt på många vis - särskilt då vi just kommer från grismedicin där djuren mest avlivas om de blir sjuka - men kan också bli fel. Hur långt ska man gå för att hålla djuret vid liv? Att amputera ett bakben t ex kan de flesta lättare hundar klara fint, meddans de veterinärer jag talat med ställer sig emot att amputera framben. Kostnaderna är ytterligare ett problem, som kanske märks ännu tydligare än på hästkliniken. Hästägare är oftast ändå så pass medvetna om att det kostar att ha en häst etc. Med t ex en kattägare behöver detta dock inte vara fallet. Misse äter sin burkmat och får förhoppningsvis någon vaccination ibland. När de kommer in till kliniken kostar de däremot lika mycket som en häst som ligger inne - det är ju samma vård som tillhandahålls. (Inget ont om kattägare). Det finns tråkiga historier om djur som inkommit oförsäkrade och ändå genomgår en svår operation för att matte/husse vill rädda dem, men när komplikationer sedan tillstöter inte har råd och djuret avlivas 50 000kr senare efter onödigt lidande. Vet inte riktigt vart jag vill komma, mer än att alla som har husdjur bör ha dem försäkrade alternativt vara insatta i att det blir ofantliga summor om något skulle hända.     
 
Under månaden har jag och pållarna också bytt stall, väldigt trevligt med lite omväxling i vardagen! Vi står numera i ett mindre inackorderingsstall med 10 andra islandshästar. Freyja fann sin plats i stoflocken ganska direkt, gammal och vis som hon är. För Glaesir blev det lite kämpigare. Vi fick helt enkelt ta in en häst i taget till honom, så nu har han fått bekanta sig med de två ledarna i en vecka, vilket efter lite gnabb gått fint. Förhoppningsvis ska allt flyta på bra nu när de tre resterande "snäll-hästarna" ska släppas in. Har kommit igång ordentligt med inridningen av Glaesir också (inte en dag försent!). Han travar på en någorlunda rund volt vid longering och trampar på fint när jag tömkör ute på grusvägarna, med undantag för de obligatoriska "unghästhoppen" när en buske rör sig i vinden/spöken går över vägen/en fågel börjar sjunga utan förvarning... Jag har varit lite ambivalent kring hur jag ska göra med beröm-godis. Tänker att det snabbaste sättet att få honom att fatta att han gör rätt är att sticka åt honom lite godis. Samtidigt är han i riskzonen att bli bufflig och "tiggig", vilket jag vill undvika. Bestämde mig sedan för att prova med godis, men vara väldigt noga med att han inte får något om han själv kommer och buffar, utan bara när jag går fram och erbjuder. Vi får se hur det kommer utveckla sig. Har just introducerat bettet, men inte satt någon tygel i det (låter tömmarna gå till kapsonen). Jag vill helst att en hästtandläkare ska göra en munkoll på honom innan, ifall det finns några vargtänder eller så. I kommande vecka lägger vi på sadeln om allt går som det ska. Han har ju inte protesterat för longergjorden så peppar peppar ska det också gå fint.
 
Freyja i en hiskeligt ful grimma
 
Pöjkn
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0