Vändning

Freyja var inne för sitt tredje ultunabesök i måndags där vi, som tidigare bestämt, scintade henne. De såg inget upptag i glidlederna (dit spatt är lokaliserat) utan istället i stora hasleden (tiobiotarsalleden), framför allt på höger ben som är det ben jag initialt kände hälta ifrån. De gick vidare med röntgen där inga specifika fynd sågs, men på ultraljud kunde man konstatera kraftig proliferation och ökad mängd ledvätska i stora hasleden på båda bakbenen. Synovit alltså. Detta skulle kunna ha uppstått mer akut än vad spatt gör, vilket stämmer bättre överens med hur jag upplevde det hela. För min del var hon ju halt på höger bak plötsligt från en dag till en annan.

 

 Att det inte är spatt är skönt på ett vis - det hade troligen tagit lång tid att bli symptomfri eftersom den i så fall var i startfasen. Däremot är det svårt att förutse prognosen på detta tillstånd. Vi har nu behandlat med kortison (i rätt led denna gång) för att se om hon blir bättre av det. I annat fall har vi också bokat in en tid för artroskopi (när man kirurgiskt går in och tittar/behandlar leden). Bara att hålla tummarna helt enkelt!

 

På hästkliniken får vi in en strid ström med kolikhästar. Kolik är ju som bekant endast en betäckning för något lidande från buken – det kan alltså röra sig om allt från tarmvred och förstoppningar till inflammationer. Har som ambition att skriva ett litet inlägg om detta i kommande vecka.

 

Idag har jag längtat tillbaks till Island

 
 
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0