Äggstockar och Valkyrian

Det är så himla roligt i skolan nuförtiden! Vi har precis börjat på det så kallade klinikåret; två terminer där vi kommer cirkulera på olika avdelningar inom det veterinärmedicinska arbetet. Min grupp startar med tre veckor på reproduktion - vi lär oss alltså "allt" som har att göra med honliga och hanliga könsorganen. Idag har vi till exempel varit ute i en mjölkkobesättning för att kolla några av korna med frågetecken kring reproduktionsförmågan och några dräktighetsundersökningar. Först tilldelades vi varsitt fall med en kort bakgrund och sedan fick vi självständigt (med tillgång till lärarhjälp vid behov) undersöka djuret. Jag har idag fått undersöka två dräktiga kor, vilket självklart var väldigt häftigt. Man känner alltså på livmoder och äggstockar "genom tarmen" då man går in rektalt. På den tredje kon för dagen hittade vi en mycket förstorad äggstock med misstänkt follikelcysta som troligen orsakat de svaga brunsterna som kon uppvisat sedan sista kalvningen.
 
Måste säga att jag verkligen kommit att gilla kor sedan jag började veterinärprogrammet. Visst hade jag väl hälsat på några nötter innan dess, men jag hade egentligen inte alls någon uppfattning om hur de betedde sig eller hur man tog hand om dem. Jag tror också det var en rätt bra upplevelse för mig i avseendet att förstå mig på folk som är hästrädda. Visst har jag i teorin förstått att man kan tycka hästar är stora och skräckinjagande, men egentligen aldrig förstått hur det känns. Första gången jag nu skulle in till en ko som stod uppbunden i sitt bås kan jag dock meddela att jag var lite skakig. Med ett uttryck som, i min hästtolkar-hjärna, mest såg ut som att hon ville stånga ner mig så fort som möjligt och lärarnas "kor kan sparka 360 grader omkring sig" var jag inte särskilt kaxig. Men man lär sig såklart. Både hur korna kommunicerar och hur du ska kommunicera med dem (kan ju dock tillägga att det tog oss åtskilliga minuter att få upp en av våra patienter idag som helst ville ligga ner och idissla, hrm!).
 
Men vad vore väl vardagen utan kontraster? Idag: ladugårdsstinkande och nersmetad i kobajs, i helgen: finklänningen på och operabesök! Åkte nämligen med två körkompisar till kungliga operan för att se Wagners Valkyrian. Fem timmar mäktig opera där ju detta är den klassiska scenen. I kungliga operans uppsättning var vi dock tvungna att klaga på avsaknaden av rustning och hjälm!
 
Överdåd
 
 
Nåväl, nu måste jag återgår till pluggandet. Har praktiskt prov imorgon där vi ska bedöma var i brunstcykeln organen befinner sig, patologiska avvikelser med mera. Lycka till till mig!
 
 
 
    

Kommentarer
Postat av: Axel

Intressant!!1

När man gör nya mjölkkor, hur gör man då? Jag har alltid trott att man så att säga extraherar säd från en tjur medelst massage och sedan befruktar en kossa genom insemination. Är det alltid så man gör eller överlåter man det ibland till djuren att ordna sånt?

Hur är det med industriella kreatur överlag? Låter man t.ex. grisar befrukta varandra på gammaldags vis eller är det insemination där också?

Det är alltså inte vilken Axel som helst som nappat på din facebookreklam för bloggen utan Martinas kille.

Kram!

Svar: Hej du! Det är korrekt som du tänker att man samlar sperma från tjurar (det finns en tjurstation med "elittjurar" för sådant som sedan skickar ut sperma i hela landet) och inseminerar korna. "Massage" används inte på tjurarna. I så fall använder man s k transrektal massage. Det som normalt sker vid spermasamling är att de får hoppa upp på en "fantom" och sen får man så att säga springa fram och samla upp det som produceras. Ofta går djurägarna en kurs i att inseminera och får alltså göra det själva. Samma sak på grissidan. Där händer det dock oftare att det finns en intakt galt i besättning som hjälper till med brunstpassning för att pricka rätt tidpunkt för inseminering. Fördelen med att använda sig av insemination är sammanfattat att det är säkrare ur smittskyddssynpunkt och säkrare (avseende fysiska skador) för både hon- och handjur.
Rent ekonomiskt ska ju en ko antingen producera mjölk (efter kalvning) eller vara dräktig och en sugga ska i stort sett alltid vara dräktig (utom när hon ger di i minst 4 veckor efter grisning).
Ida

2013-01-30 @ 18:44:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0