Barnslig

Har haft en återhämtningshelg såhär efter första veckan på hästkliniken. Avslutade fredagen med en jour. Först gick jag alltså som vanligt med en veterinär mellan 8-16 för att sedan stanna på jour 16-24. "Dessvärre" var det väldigt lugnt. Inte ett enda fall fick vi in vilket kändes lite snopet då de visst haft minst ett fall per kväll dagarna innan. Istället fick vi ta status på de inneliggande patienterna, man kollar hjärt- och andningsfrekvens, tarmljud, temperatur, slemhinnor och en allmän uppfattning om hur hästen mår. Inga stora utmaningar kanske, men det känns ändå bra att få in sånt i ryggmärgen. Man skaffar sig ju tekniker för att få upp läppen för att kolla färg och kapilläråterfyllnad i tandköttet även på bitska och inte alltför glada hästar osv.
 
Idag har jag ridit ut på Freyja som alltmer börjar kännas som sig själv igen. Vi vågade oss även på några galopper som kändes riktigt bra där hon trampade på bra med bakbenen och sökte formen (något man inte kan ta för givet på denna dam). Håller i skrivande stund på att utvidga mitt bibliotek med ridövningar för att göra ridhus-passen lite mer varierade och inspirerande. Hittar många övningar för "vanliga" hästar på Hippsons hemsida, som funkar utmärkt också på islandshästar. Glaesir mådde fint ute i hagen, om än lite trött på sitt omognare sällskap (mest 1- och 2-åringar). Ser väldigt mycket fram emot att ta in honom till gården och sätta igång med träningen nu!
 
Igår var jag ute i Ytternäs och hängde med min lillkusin. Vi byggde snögubbar och diverse snödjur. Jag tror jag tyckte det vara lika kul som hon gjorde, för efter en stund var hon tvungen att kommentera: "23 år och tycker ändå det är såhär kul att göra snögubbar"!
 
 
 
 
 
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0